COOP WK kraskaarten actie: succesvol dankzij expertise Lijnco

Onlangs pakte supermarktketen COOP flink uit met een loyaliteitsprogramma in de aanloop naar het WK Voetbal. Onderdeel van het programma was een kraskaartenactie, waarbij de supermarkt in vier weken bijna 1,8 miljoen producten weggaf aan haar klanten. Voor deze omvangrijke actie schakelde COOP Lijnco in.

Situatie

 

Een grote landelijke loyaliteitscampagne zoals deze van COOP, heeft heel wat voeten in aarde. Het is niet een kwestie van eventjes wat kraskaarten drukken. Alles moet kloppen, van idee tot oplevering: de uitstraling en uitvoering van de kaarten, de unieke nummering, het vastleggen en beschermen van de wincodes, de gameplanning (wanneer en waar vallen welke prijzen), de tijdige levering in handzame verpakkingen, veilige opslag, enzovoort.

 

Wensen van de opdrachtgever

 

COOP was niet alleen op zoek naar een drukker die op een veilige manier zo’n grote oplage met heel veel varianten kon drukken, en de handling, opslag en transport op zich kon nemen. Vanwege de omvang en de nieuwheid van de actie, zocht men vooral een betrokken partner en adviseur, met veel ervaring op het gebied van loyaliteitsacties en -drukwerk. Lex Wolffers kende Lijnco al lang voordat hij met de WK-actie ‘Coopa Hollanda’ aanklopte. “Al jarenlang drukt Lijnco voor ons de COOP-spaarzegels, dat loopt prima”, vertelt Wolffers tevreden. “Vanuit die samenwerking hoopte ik ook dat zij ons konden helpen nu wij voor het eerst zo’n grote kraskaartenactie op touw wilden zetten.”

 

Keuze: Lijnco denkt mee

 

“Mijn eerste vraag aan Lijnco was natuurlijk ‘Kunnen jullie zoiets aan?’. Daarvan was ik al snel overtuigd toen de accountmanager van Lijnco vertelde over eerdere ervaringen met dergelijke acties. Hij had al meteen tips en deelde waardevolle inzichten. Zo kon Lijnco advies geven over retentiepercentages en legden zij uit hoe de verpakking kon worden aangepast aan de beperkte ruimte bij de kassa’s.”

Een belangrijk aspect van de advisering betrof volgens Wolffers de afbeelding onder de kraslaag. “Daarvoor adviseerde Lijnco geen saaie code of zwart-wit plaatje maar een fullcolour afbeelding van het gewonnen product. Door dit soort adviezen werd het mij meteen duidelijk dat we aan Lijnco een betrokken partner zouden hebben. en als je zo’n campagne als dit goed wilt uitvoeren, is dat een enorm voordeel - zeker als het de eerste keer is dat je zo’n veelomvattend project aangaat.”

 

Oplossing:

 

Lijnco hielp COOP bij de berekening van de winkansen: op basis van onder meer het aantal beschikbare prijzen, werd de gameplanning bepaald. Wolffers: “Je wilt bijvoorbeeld niet dat er 300 prijzen bij dezelfde winkel vallen en in een ander filiaal helemaal niets. Dat vraagt rekenwerk en een betrouwbaar databasebeheer. Bij zo’n grote actie bestaat er altijd een gevaar van missers en zelfs kleine foutjes in het drukwerk, de database of de levering kunnen voor ons hele vervelende gevolgen hebben. Bij Lijnco denken ze ook wat dat betreft altijd mee en is de veiligheid goed geborgd met certificeringen en onafhankelijke controles.” Het project verliep volgens Lex Wolffers goed, de samenwerking was prettig en constructief, en het resultaat had een professionele uitstraling, prima passend bij de hoge eisen van COOP.

 

Levering door Lijnco

 

Vier weken lang leverde Lijnco 1.820.000 kraskaarten per week, met in de laatste twee weken nabestellingen van enkele honderdduizenden extra kaarten.

 

“Voor zo’n grote actie is het heel belangrijk dat we een productiepartner hebben die niet alleen alles perfect kan drukken en op tijd levert, maar die ons ook op het gebied van gameplanning en databasebeheer met raad en daad kan bijstaan.”

Lex Wolffers, marketing & communicatie COOP

"Lex Wolffers, marketing & communicatie COOP: Voor zo’n grote actie staat Lijnco ons op het gebied van gameplanning en databasebe"

Jan de Klein

Sales

Wilt u meer weten over succesvolle loyalty campagnes? Bel gerust en ik help u graag verder.

Jan de Klein