Big Data en fysieke personalisatie: een perfecte combinatie

Elke moderne organisatie wil tegenwoordig meer inzicht in zijn doelgroep(en) om zodoende relevante gepersonaliseerde content te kunnen bieden en zelf het klantgedrag te beïnvloeden. Wat is de beste manier om dit anno 2017 te bereiken? Het antwoord op deze vraag: Big Data combineren met fysieke personalisatie.

 

Personalisatie wordt steeds belangrijker. Een product wat niet alleen meer bedoeld is voor de massa, maar juist ook specifiek op de individuele klant is gericht. Marketingafdelingen zijn continue op zoek om de conversie van hun winkel of service te verbeteren met op de persoon toegesneden pagina’s, aanbiedingen, e-mails, telefoontjes en meer. Daarnaast speelt Big Data de laatste jaren ook een steeds grotere rol. Onderzoeksbureau McKinsey stelt echter dat de potentie van Big Data nog lang niet optimaal wordt benut.[1] In Europa  zit de gemiddelde onderneming bijvoorbeeld op ongeveer 35 procent van wat mogelijk is. Er is dus nog wel flink wat te ‘winnen’ op het gebied van personalisatie door het gebruik van Big Data. En juist op dit vlak kan fysieke personalisatie helpen.

 

De vier stappen Big Data beter te gebruiken

Om als organisatie Big Data echt goed toe te passen zijn er vier stappen nodig:

 

  1. Wat is er in het verleden gebeurd?
  2. Waarom is het gebeurd?
  3. Voorspellen: Wat gaat er gebeuren?
  4. Voorschrijven: Hoe kunnen we iets laten gebeuren?

 

Deze vier stappen vragen wel één belangrijk element: real-time geautomatiseerde voorspellingstools, die gebruikmaken van machine learning. Dit is een zelflerend systeem dat de analyse van de data vereenvoudigt en dit omzet in bruikbare inzichten voor marketeers. Deze inzichten kunnen bijvoorbeeld heel goed worden toegepast op de customer journey (hoe zorg ik ervoor dat ik op de juiste momenten de juiste content bied?). Een vervolgvraag hierop is:  Hoe gaat Big Data dan samen met fysieke personalisatie?

 

Gerichte marketing

Uit vele onderzoeken blijkt dat een gepersonaliseerde klantbenadering aanzienlijk meer rendement geeft. Specifiek maatwerk, zoals direct mail per post, is veel effectiever dan een emailcampagne. Communicatie-uitingen op maat geven daarnaast een hogere respons en een grotere Return of Investment. Er zijn bovendien veel nieuwe technieken in omloop om de consument direct en 1-op-1 te benaderen. Om dit slim en effectief aan te pakken heeft u dus gegevens over uw klanten nodig; wie zijn zij, waar wonen ze, wat eten, lezen, doen zij graag. Dit kan bijvoorbeeld via klantenkaarten, klantprofielen en online zoekgedrag. Zodra u dit weet kunt heel gericht de klant benaderen.

 

Fysieke personalisatie

Met de gevonden data van uw klanten gaat u aan de slag. Door middel van de vier eerder genoemde stappen maakt u een analyse. Door dit onderzoek weet u vervolgens wat de beste manier is om uw klanten te benaderen en bovendien wordt er opeens heel veel mogelijk, óók in print. Niet alleen tekst, maar bijvoorbeeld ook beeldpersonalisatie in kleur.

 

Als het om gerichte direct mail gaat, geloven wij in de kracht van print- en drukwerk. Een verkoopboodschap via email kan heel gemakkelijk ongelezen worden weggeklikt, terwijl op een geadresseerd stuk dat op de deurmat valt, altijd wel een blik wordt geworpen. Fysieke gepersonaliseerde direct mail is een vorm van communicatie die bedrijven in staat stelt hun merk te bouwen, klant(groep)en gericht te benaderen en marktimpact te meten.

 

Big Data en fysieke personalisatie combineren

Wij hebben alle technieken en de kennis in huis om de enorme hoeveelheid klantendata te verwerken en analyseren. Aan de hand hiervan kunnen wij fysieke personalisatie (dus het drukwerk) aan uw wensen en die van uw klanten aanpassen. Deze combinatie werkt uitstekend en u zult zien dat het één de ander niet hoeft uit te sluiten. Wilt u meer weten over de combinatie tussen Big Data en fysiek personalisatie? Lees dan ons gratis whitepaper:"Direct mail en online marketing"

 

 

 

[1] http://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-analytics/our-insights/the-age-of-analytics-competing-in-a-data-driven-world