De kracht van drukwerk in een digitale wereld

De wereld van marketing wordt steeds meer digitaal. Veel ondernemingen en non-profit organisaties gebruiken social media en gelikte websites om hun doelgroep te bereiken. Echter het is opvallend dat wanneer er een krachtige boodschap overgebracht moet worden velen nog steeds terugvallen op offline middelen. Hierbij is een goed drukwerk een overtuigend instrument om uw merk te versterken.

 

Goed drukwerk werkt nog steeds


Veel bedrijven en organisaties kiezen in het contact met de klant haast automatisch voor een digitale benadering. Daarbij zie je dat juist de succesvolle bedrijven media als Facebook, LinkedIn, Twitter e.d. voornamelijk inzetten voor primaire operationele c.q. transactionele communicatie.


Men heeft reeds ingezien dat uitsluitend online communiceren niet altijd de juiste respons geeft. Vooral niet als het gaat om klant loyaliteit en/of commerciële communicatie. Tevens zien we voorbeelden van zeer succesvolle campagnes waar online en offline in een hybride verschijningsvorm aan de basis van het succes staat.


Wilt u een echt sterke band met uw relaties, dan zult u ook echt in moeten zitten op offline contact. Veel van uw klanten worden immers dagelijks ondergesneeuwd met snelle digitale nieuwsbrieven of irrelevante reclamemails die ze zo weer vergeten zijn of die ze zelfs snel verwijderen.

 

Succesvolle bedrijven sturen daarom hun relaties vaak een aantrekkelijke persoonlijke uitnodiging via de post voordat een bijvoorbeeld een speciale uitverkoop begint. Daarnaast kan een ondernemer in het pakje bij een bestelling een bedankkaartje toevoegen, of een mooi verzorgde brochure of visitekaartje. Zelfs internetgigant Google verleidt haar gebruikers regelmatig door bijvoorbeeld Adwords tegoedkaarten aan te bieden. Zo blijkt, goed drukwerk werkt nog steeds!

 

Drukwerk is complementair aan online


Een andere belangrijke groep die handig gebruikt maakt van offline middelen zijn de goede doelen. Via huis-aan- huis folders en/of persoonlijk drukwerk onderhouden ze contact met hun (potentiële) doelgroep. Waarom ze dit doen? Allereerst betalen ze hier vaak een relatief laag tarief voor. Maar een veel belangrijker argument is dat de combinatie van verschillende kanalen (offline en online) de impact van hun (vaak persoonlijke) boodschap vergroot. Dit zorgt weer voor meer bezoekers op de website, meer resultaat uit nieuwsbrieven en uiteindelijk natuurlijk meer trouwe donateurs. Het mag dus wel duidelijk zijn dat drukwerk online uitstekend aanvult, met als gevolg dat ze samen een stuk effectiever zijn.

 



Wilt u meer weten welke oplossingen Lijnco op het gebied van druk- en printwerk? Download dan hier ons whitepaper over targeted direct mail.