Direct Mail zorgt juist voor emotionele verbinding

De (emotionele) verbinding met de klant


De emotionele verbinding met de klant wordt steeds belangrijker. Daarnaast is de wereld van klantloyaliteit onderhevig aan veranderingen. Veel marketingafdelingen worstelen dan ook met de volgende vragen: Hoe zorgen wij ervoor dat de klant, weer of meer, bij mij koopt? Hoe houden wij hem vast? Hoe houden wij hem tevreden? Zijn onze klanten nog wel trouw aan ons merk of product? En zijn klanten in deze tijd sowieso nog te binden aan mijn bedrijf of organisatie?

 

De hedendaagse consument is best wel wispelturig en wisselt snel van merk. Aankoopbeslissingen worden bovendien voor een groot deel door anderen bepaald en beïnvloed. De mogelijkheid om online producten te vergelijken heeft ervoor gezorgd dat het minder vanzelfsprekend is geworden dat een klant bij jou terugkomt. Toch zijn wij ervan overtuigd dat DM juist onderscheidend kan in het (emotioneel) binden van klanten.

 

Direct mail als emotionele aanjager


Veel bedrijven proberen de emotionele verbinding met de klant aan te gaan, want ze weten dat dit een belangrijk onderdeel is van de organische groei van het bedrijf. Logisch ook: hoe vaker een bedrijf verbinding maakt met de emoties van een klant, hoe groter de toegevoegde waarde.


De emotionele verbinding die DM met de klant maakt bestaat uit papier. Maar dit stuk papier kan wel op alle mogelijke manieren bewerkt worden. Er kunnen veel
zintuigprikkelende elementen aan worden toegevoegd (oa, reliëf, geuren of een mooie overlay). Dit is niet mogelijk via online reclame. Doordat de zintuigen geprikkeld worden krijgt de klant veel meer een emotionele binding met het aangeboden product. Een bekend voorbeeld is dat je huis beter verkoopt als je de geur van appeltaart verspreid in het huis. De neus staat namelijk rechtstreeks in verbinding met het limbisch systeem in de hersenen. Dit systeem is gekoppeld aan emoties, herinneringen en het lange termijn geheugen. Zo kan direct mail dus zeer gericht emoties aanjagen.


Wilt u weten wat DM nog meer voor u kan betekenen? Lijnco biedt u de kans om door middel van een DM-campagne een (emotionele) verbinding met de klant te maken. Lees daarnaast ons gratis whitepaper hoe big data direct mail kan beïnvloeden.