Loyalty actie met kras- of luikkaarten: Prima, doet u mij er maar 10 miljoen

 

Als we aan een nieuwe klant uitleggen wat er bij komt kijken voordat een loyalty actie met bijvoorbeeld kras- of luikkaarten goed verloopt worden we vaak vol verbazing aangekeken. Er hangt ook veel van af. Loyalty promoties middels het win- of loterij principe hebben als doel een klant tijdens de actieperiode terug te laten komen naar de winkel om te sparen of te winnen. Dit sparen en winnen moet dus werken zoals vooraf bedacht om teleurstelling van klanten en de opdrachtgever te voorkomen: het juiste aantal prijzen, volgens begroting en een goed gespreide winkans. Dit noemen we ‘gameplanning’. Ook zorgen we met goede beveiligingstechnieken en fulfilment dat fraude tot een mimimum beperkt blijft.

 

"Bij een loyalty actie is het niet de bedoeling dat één locatie veel winnaars kent en andere maar een paar"

 

Gameplanning, een praktijkvoorbeeld

Stel dat er 10 miljoen loten worden gemaakt met een ‘altijd prijs’ principe en daarnaast 2500 basisprijzen, 100 standaard prijzen , 30 troostprijzen, 10 hoofdprijzen en één jackpot. Deze loten moeten tegelijkertijd worden verzonden naar 115 locaties in 2 landen.
Er moet vanzelfsprekend voor worden gezorgd worden dat er niet méér prijzen op de loten komen, maar ook dat de eerder genoemde prijzen in ieder geval worden verwerkt in de loten die we uitleveren, dus ook niet te weinig. Dat is niet eenvoudig wanneer je weet dat we bij Lijnco vanaf rol 300 loten per seconde drukt en de loten zowel afbeeldingen als cijfer/nummerreeksen tonen. Daar komt nog eens bij dat het ook niet de bedoeling is dat één locatie veel winnaars kent en een andere maar een paar. Elke locatie wil evenveel profijt hebben van het effect van de loyalty actie en natuurlijk winnaars feliciteren. We spreiden dus ook nog de winkans evenredig over de locaties. Om dit plan met zoveel verschillende variabelen uit te voeren gebruiken we speciaal ontwikkelde software die is gekoppeld aan verschillende drukpersen en printers.

 

Voor gameplanning gebruikt Lijnco speciaal ontwikkelde software.

 

Beveiliging

Waar een winactie of loterij is is fraude of een poging daartoe en als makers van dit soort producten verbazen we ons erover hoe vaak we dit nog tegenkomen. Elk geval nemen we serieus om er van te leren en op te anticiperen.

 

Fraude met een loyalty actie: een praktijkvoorbeeld

Een goed praktijkvoorbeeld van fraude kennen we van een cross media loterij met loyalty kaartjes. Op de kaartjes stond een code vermeld welke op de website van de uitgever kon worden gecontroleerd of er iets mee gewonnen was. We constateerden dat één gebruiker honderden codes achter elkaar controleerde op de site èn dat ze allemaal binnen één batch waren geproduceerd. We konden zien aan welke supermarkt en wanneer de batch met kaartjes geleverd was. Op basis van deze informatie kon de kassière die fraudeerde worden geïdentificeerd.

 

"We constateerden dat één gebruiker honderden codes achter elkaar controleerde op de site èn dat ze allemaal binnen één batch waren geproduceerd"

 

Beveiliging en controle

Beveiliging start met het materiaal en bij kraskaarten: de krasinkt. Wanneer bijvoorbeeld 3x een goede uitkomst moet worden open gekrast zorgen we er met de soort papier en dikte van de opgebrachte inkt voor dat de onderliggende informatie niet met een simpele truc zichtbaar kan worden gemaakt. Wanneer er codes zichtbaar worden door te krassen of een luikje open te doen zijn deze volledig random gegenereerd zodat er geen logisch verband is.

Ook voorzien we ieder lot van een microtekst met uniek nummer. Zo weten we altijd welk winnend lot welk uniek nummer bevat en kan de echtheid door de opdrachtgever worden gecontroleerd. Bij de laatste productiestap controleren we met een high speed camera welke vellen met welke bijbehorende loten uitgeleverd worden. Zo weten we goed of we volgens gameplan uitleveren. Hier stopt de beveiliging echter niet, ook bij de verzending voegen we slimme informatie toe aan de levering en slaan we deze op in de database.

 

Een high speed camera controleert unieke codes die op de vellen zijn aangebracht

 

Fulfilment

10 miljoen unieke loyalty kaarten maken is één, ze batchgewijs verzenden aan de verschillende locaties is twee maar het overzicht houden is drie zou je kunnen zeggen.
We willen te allen tijde weten welke levering naar welke locatie is gegaan en het liefste tot aan de kassa toe. Daarom voorzien we transportdozen van verzendlabels met barcodes die alle belangrijke informatie als inhoud en batch-nummerreeks met een snelle scan kunnen tonen. Elk etiket wordt opgeslagen in onze database. Zo weten we ook achteraf welke winnende nummers naar welke locatie zijn gegaan.

 

U wilt ook een succesvolle loyalty actie met kraskaarten, luikkaarten spaarzegels? Wij hebben er alle vertrouwen in.

 

Hanjo Battjes

Manager sales en marketing

Mocht u interesse hebben in de mogelijkheden van Lijnco als loyalty producent, of een demonstratie van ons nieuwe werkpaard willen, ik hoor graag van u.

 

 

Hanjo Battjes