Databeheer, van hoofdpijn naar goudmijn

Gepersonaliseerde communicatie-uitingen geven een hogere respons en een grotere ROI - daar zijn inmiddels alle marketingverantwoordelijken wel van overtuigd. Nieuwe technieken om maatwerkcontent te bieden, maken het mogelijk consumenten 1-op-1 te benaderen, zowel online als op de ‘traditionele’ manier: met gepersonaliseerd drukwerk. Maar slim en effectief personaliseren vraagt om kennis over uw klanten: wie zijn zij, waar wonen ze, wat eten, lezen, doen zij graag? Die klanteninformatie is niet altijd voorhanden. Soms zijn klantgegevens wel verzameld, maar niet op zo’n manier georganiseerd dat ze bruikbaar zijn. Jammer, want daarmee loopt u flink wat respons, rendement en succes mis! Hoe kunt u de beschikbare klantendata optimaal voor u laten werken?

 

Internetbedrijven zoals Zalando en bol.com zitten wel goed als het gaat om klantendata. Zij zijn er mee opgegroeid en hebben vanaf dag 1 een goede databasestructuur opgebouwd. Vóór een klant iets kan bestellen, heeft het bedrijf al een hele berg gegevens verzameld. Niet alleen door ernaar te vragen, maar ook door het zoek- en aankoopgedrag van klanten te volgen.

Bedrijven die van oorsprong uit de postorderhoek komen en de aansluiting met internet op tijd hebben gevonden, zoals Wehkamp, hebben meestal ook al wat meer in handen dan alleen de NAW-gegevens van hun klanten. Zij kunnen van hun trouwe klanten (uit de tijd van de papieren bestelcatalogi) de bestelhistorie terugzien en die gegevens inzetten om een persoonlijk aanbod te doen. Maar de gegevens zijn vaak verre van compleet... Konden zij de tijd 10 jaar terugdraaien, dan zouden zij hun klanten heel wat meer willen vragen.

 

>> download hier de whitepaper over Databeheer.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.